خرید لوله آهنی

صفر تا صد خرید لوله آهنی

 

لوله آهن داکتیل یا چدنی

یکی از انواع لوله‌های آهنی که در بازار وجود دارد، به نام لوله چدنی یا آهن داکتیل شناخته می‌شوند. این لوله‌ها را در مسیر انتقال سیال تحت‌فشار ازجمله آب، گاز و همچنین فاضلاب مورداستفاده قرار می‌دهند. لوله‌هایی از جنس چدن ریخته‌گری که اغلب در سیستم‌های لوله‌کشی مورداستفاده قرار می‌گیرد، به لوله چدنی معروف هستند. به دلیل موادی که در ساخت این لوله‌ها به‌کاررفته است، به میزان زیادی باعث کاهش سروصدا و لرزش می‌شوند. تنوع این لوله‌ها در سایز، شکل و نوع آلیاژی که در آن‌ها به‌کاررفته است، نمایش داده می‌شود.

مزیت خرید لوله آهنی داکتیل، مقاومت بالای آن‌ها در برابر بسیاری از انواع لوله‌های فلزی است. اگر درگذر زمان رسوبات ناشی از جریان سیال عبوری در این لوله‌ها به وجود بیاید، لوله‌ها دچار گرفتگی می‌شوند اما به‌راحتی می‌توان به کمک دستگاه‌های تراکم هوا، مسیر این لوله‌ها را بازنمود. این لوله‌ها در مقایسه با لوله‌های آهنی معمولی قیمت کمتری دارند و خرید لوله آهنی از آن‌ها گران‌تر تمام می‌شود.

یکی از سختی‌های استفاده از لوله‌ آهن داکتیل یا چدنی در پروژه‌ها، سخت‌تر بودن فرآیند نصب آن‌ها نسبت به لوله آهنی است. دلیل این مسئله نیز وزن بالای این لوله‌ها است. همچنین درصورتی‌که روکش روی آن‌ها اعمال نشود، استفاده از آن‌ها در خطوط فاضلاب به دلیل خواص اسیدی یا قلیایی جریان عبوری، می‌تواند موجب خوردگی لوله‌ها شود. میزان عملیات مکانیکی که می‌توان روی این لوله‌ها انجام داد نیز محدود است و از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار نیستند.

بیشتر از هر نوع لوله‌ای، با کارکرد متنوع لوله‌های چدنی روبه‌رو هستیم. در داخل پارتیشن ساختمان‌ها، محل تخلیه آشپزخانه، حمام و توالت به‌کاررفته است. علاوه بر این، لوله‌های چدنی برای تخلیه فاضلاب، زباله و تهویه مورداستفاده قرار می‌گیرد. در ارتفاعات و ساختمان‌ها برای تخلیه فاضلاب از طریق پشت‌بام یا حیاط، در ساختار ساختمان از این لوله‌ها استفاده‌شده است. مهم‌ترین عاملی که خرید لوله آهنی داکتیل را در پروژه‌ها محبوب کرده‌است، قیمت تمام‌شده پایین آن است.

این لوله‌ها در دو نوع دو سر تخت و سر توپی تولید می‌شوند. لوله‌های دو سر تخت را به کمک بست‌های مخصوص متصل می‌کنند. این لوله‌ها در مقایسه با لوله‌های سر توپی وزن کمتری دارند. اتصال در لوله‌های سر توپی به‌صورت سرب و کنف است و به دو صورت یک سر توپی و دو سر توپی در بازار وجود دارند. لوله‌های سرتخت نسبت به سرتوپی، فشار بیشتری را تحمل می‌کنند. ضمن اینکه به خاطر ویژگی الاستیکی‌شان، قابلیت تحمل ضربه بیشتری نسبت به لوله‌های دیگر دارند.

لوله آهن گالوانیزه

خرید لوله آهنی با یک چالش بزرگ همراه است و این چالش مرتبط با خوردگی این فلز در برابر جریان هوا و رطوبت است. برای افزایش مقاومت و عمر مفید لوله‌های آهنی که در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند، از یک لایه پوشش فلزی روی آهن استفاده می‌شود. به این فرآیند گالوانیزاسیون گفته می‌شود. جنش پوششی که روی لوله آهنی مورداستفاده قرار می‌گیرد، عمدتاً روی است. استفاده از روی به‌عنوان یک لایه محافظ می‌تواند عمر لوله‌های آهنی را در حدود چند ده سال ارتقا دهد و این مسئله بسیار مهمی است که به‌سادگی نمی‌توان از کنار آن عبور نمود. فلز روی علاوه بر لایه حفاظتی که در سطح لوله آهنی ایجاد می‌کند، یک نقش مهم دیگر را نیز ایفا می‌کند. درصورتی‌که حتی آسیب به لایه پوششی روی لوله آهنی ایجاد شود، به دلیل حفاظت کاتدی که روی در سطح آهن ایجاد می‌کند تا مدت‌ها هیچ آسیبی در سطح آهن ایجاد نمی‌شود و لوله دچار خوردگی نمی‌شود.

روش معمول برای تولید لوله گالوانیزه روش غوطه‌ورسازی گرم این لوله‌ها است. در این روش ابتدا لوله‌ها را به واحد آماده‌سازی مطابق با استانداردهای مجاز منتقل می‌کنند تا این لوله‌ها بتوانند پوشش فلز روی را بهتر جذب کرده و عمل گالوانیزه شدن بهتر انجام گیرد. در مرحله اول لوله‌ها چربی‌گیری شده و پس‌ازآن زنگ آهن از سطح لوله‌ها زدوده می‌شود. پس‌ازآن نیز به محلول فلاکس وارد گردیده و آغشته می‌شوند. محلول فلاکس سبب می‌گردد که مواد روی سطح فولاد بهتر نفوذ کنند. لوله‌ها پس از آغشته شدن به ماده فلاکس، وارد دستگاه گالوانیزه شده و در کوره‌های مخصوص دمای لوله‌ها به 120 درجه سلسیوس خواهد رسید. پس‌ازآن که سطح لوله‌ها در کوره خشک شود، لوله‌ها وارد حمام فلز روی شده و به مدت‌زمان 1 دقیقه در دمای 450 درجه سلسیوس قرار خواهد گرفت. پس‌ازآن لوله‌های آغشته به فلز روی را سریعاً از حمام روی خارج می‌کنند.

پس از خارج کردن لوله‌ها از حمام روی، فلز اضافه‌ای که روی سطح و داخل لوله‌ها ایجاد می‌شود را به کمک دمش هوا پاک می‌کنند. این کار به‌منظور جلوگیری از ایجاد آلیاژ فلز روی و آهن انجام می‌شود. در ادامه لوله‌ها را به‌سرعت داخل آب سرد فرومی‌کنند و بخش پایانی این محصول دنده می‌شود و برای حفاظت از دنده‌ها و شناسایی آن‌ها درپوش پلاستیکی بر روی آن‌ها نصب می‌شود.

سایر مقالات
تفاوت لوله سوپر نیوپایپ و نیوپایپ

در هنگام خرید لوله آهنی گالوانیزه باید به این نکته توجه داشته باشید که این لوله‌ها عمدتاً به رنگ‌های خاکستری و تیره هستند. ازنظر وزن لوله‌ها نیز در دو رده متوسط و سبک طبقه‌بندی می‌شوند. لوله گالوانیزه از جنس آهن سفید نورد شده است. به لوله گالوانیزه آهنی، لوله با درز نیز گفته می‌شود که در آن‌ها درز به‌وسیله دستگاه‌هایی به یکدیگر متصل شده است و به یکدیگر جوش داده می‌شوند و پس‌ازآن لوله در فلز روی که به حال مذاب درآمده فروبرده شده و محصول نهایی به دست می‌آید.

خرید لوله آهنی گالوانیزه در مقایسه با بسیاری از انواع لوله‌های فلزی، هزینه کمتری به خریدار تحمیل می‌کند. از طرفی دوام این محصولات بسیار زیاد است و همین مسئله موجب می‌شود که خرید لوله آهنی گالوانیزه افزایش پیدا کند. نکته مثبت دیگری که در خصوص لوله‌های آهنی گالوانیزه باید به آن اشاره‌کنیم، قابلیت بازیافت این لوله‌ها است که موجب می‌شود پیش از سپری شدن دوره عمر مفید آن‌ها، مجدد بتوان از آن‌ها برای تولید لوله استفاده نمود.

معمولاً از لوله گالوانیزه برای انتقال حرارت، گاز و آب استفاده می‌گردد. ایجاد زنگ آهن در لوله‌های فولادی سبب آلوده شدن اتصالات و مخلوط شدن با باکتری‌ها می‌شود. همچنین به علت حضور زیاد فلزات سنگین در آب، لوله‌های فولادی معمولاً دچار خوردگی شده که این مورد سبب آسیب رساندن به بدن انسان می‌شود؛ بنابراین استفاده از این محصول در صنایع آب بسیار مهم است.

از دیگر کاربردهای این لوله می‌توان به استفاده در سازه‌های فلزی و دکل‌های مخابراتی، محافظت از کابل‌های شبکه و برق، پایه فنس، انتقال آب در صنایع کشاورزی حصارکشی مناطق مختلف زمین و در برخی موارد تخلیه فاضلاب اشاره کرد. این لوله‌ها را می‌توان به‌صورت توکار یا روکار استفاده کرد.

تفاوت لوله‌های آهنی گالوانیزه سرد و گرم

لوله‌های آهنی گالوانیزه معمولاً از نوع لوله‌های درزدار هستند. در خصوص لوله‌های درزدار باید به این نکته اشاره کرد که به‌وسیله دستگاه‌های خاصی لوله‌ها را خم کرد و دو لبه لوله‌ها را در مجاورت هم قرار می‌دهند و به‌وسیله جوشکاری آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. معمولاً لوله‌های گالوانیزه را به دو نوع سرد و گرم می‌شناسند و تفاوت لوله‌های گالوانیزه گرم و سرد درروش تولید آن‌ها است.

در خصوص گالوانیزاسیون گرم به‌طور مفصل در بالا توضیح دادیم و اینکه در این روش روکش روی از طرق حمام مذاب در سطح لوله آهنی ایجاد می‌کند؛ اما در روش سرد، لوله‌ها را درون محلول الکترولیت روی قرار می‌دهند و روی به روش الکترولیز بر سطح لوله گالوانيزه قرار می‌گیرد. در گالوانیزاسیون گرم سطح لوله آهنی براق می‌شود ولی در سطح لوله آهنی روکش ایجادشده ظاهر ماتی برای لوله ایجاد می‌کند. ضخامت روی در روش گالوانیزاسیون سرد در حدود 25 میکرون است. از لوله گالوانیزه سرد به علت ضخامت کم در مصارف خانگی استفاده می‌شود.

محصولی که با گالوانیزاسیون گرم تولید می‌شود، استحکام بسیار بیشتری در مقایسه با لوله آهنی تولیدشده به روش گالوانیزاسیون سرد دارد؛ اما در گالوانیزاسیون گرم میزان فلز روی مصرفی آن نسبت به روش سرد بیشتر است.

لوله فولادی

لوله فولادی کربنی

لوله‌های فولادی کربنی در اشکال و اندازه‌های مختلف و در مناطق مختلف استفاده می‌شود؛ از زیرساخت‌ها، ابزارها، ساختمان‌ها، پل‌ها، راه‌آهن‌ها، کشتی‌ها، خودروها گرفته تا ماشین‌آلات و وسایل. لوله‌های فولادی کربن به دلیل توانایی مقاومت در برابر حرارت زیاد، معمولاً در صنایع گرمایش و میعان و در انتقال گازهایی مانند بخار استفاده می‌شود. لوله‌ها همچنین پس از آزمایش دقیق با سیستم گرمایش تحت‌فشار یا سیستم هوای فشرده استفاده می‌شوند.

لوله فولادی استنلس استیل

لوله‌های از جنس استنلس استیل که به‌عنوان لوله‌های فولادی اینوکس نیز شناخته می‌شوند از جنس استیل حاوی آهن، کربن و حداقل 10.5 درصد کروم هستند که در آن کروم عنصر اصلی است. در لوله‌های استنلس استیل، کروم با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد تا یک لایه منفعل ایجاد کند که به محافظت از فلز از خراب شدن کمک می‌کند. لوله‌های ساخته‌شده از فولاد ضدزنگ همچنین در صنایع خودرو، داروسازی، معماری مدرن، لبنیات و فرآوری مواد غذایی و همچنین در ساخت تجهیزات گرمایش و تهویه مطبوع مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

لوله فولادی سیاه

لوله‌های فولادی سیاه که به‌عنوان لوله‌های فولادی خام یا لخت نیز شناخته می‌شوند و از جنس فولادی هستند که با هیچ نوع پوشش ازجمله روی یا رنگ پوشانده نشده است. نام آن از پوشش اکسید آهن به رنگ تیره تشکیل‌شده است که در طی مراحل ساخت بر روی سطح آن شکل‌گرفته است. لوله‌های فولادی سیاه در خطوط انتقال آب و گاز و همچنین نفت مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین گاهی اوقات در ساخت نرده‌ها و داربست‌ها نیز از این لوله‌ها استفاده می‌شود.

 

لوله فولادی گالوانیزه

لوله‌های فولادی وقتی از جنس فولادی هستند که با چندین لایه محافظ روی مذاب روکش داده شود به آن‌ها لوله‌های گالوانیزه گفته می‌شود تا از زنگ‌زدگی و خوردگی لوله‌ها جلوگیری شود. وقتی برای اولین بار نصب می‌شوند، ازنظر رنگ مانند یک نیکل به نظر می‌رسند. فرآیند گالوانیزه معمولاً به‌اندازه سایر روش‌های رایج برای محافظت از لوله‌ها هزینه‌ای ندارد؛ زیرا گالوانیزه آن‌قدر پرکار نیست درحالی‌که روش‌های دیگر اغلب نگهداری بیشتری نیاز دارند؛ بنابراین لوله‌های فولادی گالوانیزه هزینه‌های اولیه بسیار کمتری دارند. علاوه بر این، همان‌طور که گفته شد، به دلیل داشتن طول عمر زیاد، به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند که به‌صرفه جویی در وقت و هزینه زیادی کمک می‌کند.

سایر مقالات
تأسیسات ساختمانی و انواع آن

لوله فولادی جوش داده شده

لوله‌های فولادی که به کمک جوشکاری تولید می‌شوند، به کمک صفحات مسطحی که به اسکلت معروف هستند و با خم‌کاری آماده جوش دادن می‌شوند. لوله‌های فولادی جوش داده‌شده در انواع و اندازه‌های مختلف و خاصیت استیل موجود است. به‌طورکلی، لوله‌های فولادی از دقت بالایی در ضخامت دیواره ثابت برخوردار است و همچنین سطح لوله‌ها دارای ظاهر روشن و درخشانی است. علاوه بر این فرآیند ساخت لوله‌ها با بهره‌وری بالا و هزینه کم بدون عارضه است. همچنین می‌توان سطح داخلی لوله‌ها را به‌راحتی قبل از تولید بررسی کرد. البته لوله‌های فولادی جوش داده‌شده نیز مانند سایر لوله‌ها دارای نقاط ضعفی نیز است.

استانداردهای لوله فولادی

تا اینجا با انواع لوله‌های فولادی که در بازار موجود هستند، آشنا شدید. برای آنکه محصولات تولیدی در سراسر دنیا قابل‌شناسایی با زبان واحد باشد، توسط مجموعه‌هایی متشکل از فعالان باتجربه صنعتی، استانداردهایی تعریف‌شده است که تولیدکنندگان در کشورهای مختلف محصولات خود را بر مبنای آن‌ها به مشتریان خود معرفی می‌کنند. ازجمله این استانداردها می‌توان به استانداردهای ISIRI (Iranian standard & industrial resesrch institute)، IGS (Iranian Gan Standard)، IPS(Iranian petroleum institute)، API(American petroleum institute)، ASTM (American society for testing & material)، AGA(American gas association)، MSS-SP(Manufacturer standard society-stndard practice) و DIN (Deustches institute for normang e.v) اشاره نمود.

برای خرید لوله آهنی باید از کارشناسانی کمک بگیریم که آشنایی کافی با این استانداردها داشته باشند. در این قسمت ما به معرفی تعدادی از مشهورترین استانداردهایی که برای تولید لوله‌های فولادی مورداستفاده قرار می‌گیرد، اشاره می‌کنیم:

1- لوله‌های مبتنی بر استاندارد API 5L: در بین دسته‌بندی که برای لوله‌های فولادی مطرح کردیم، لوله‌های فولاد کربنی را مبتنی بر استاندارد API 5L تولید می‌کنند. از این لوله‌ها بیشتر در خطوط لوله‌کشی انتقال نفت و گاز استفاده می‌کنند و در برخی از خطوط تولید فرآورده‌های پایین‌دستی پتروشیمی نیز از این لوله‌ها استفاده می‌شود. این لوله‌ها طبق استانداردهای موسسه نفت آمریکا (API) ساخته می‌شوند.

لوله‌های فولادی API 5L در گریدهای مختلفی تولید و استفاده می‌شوند که مهم‌ترین این گریدها A, B, X42, X46,   X52, X56, X60, X65, X70, X80 هستند. این لوله‌ها هم به‌صورت بدون درز (مانیسمان) و هم به‌صورت درزدار (جوشی) تولید می‌شوند.

2- لوله‌های مبتنی بر استاندارد ASTM A53: بسیاری از لوله‌هایی که در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، در دسته لوله‌های مبتنی بر استاندارد ASTM A53 قرار می‌گیرند. لوله‌هایی که بر مبنای این استاندارد تولید می‌شوند برای عملیات مکانیکی نظیر جوشکاری و خم‌کاری بسیاری مناسب هستند. این لوله‌ها در گریدهای مختلفی تولید می‌شوند که تفاوت اصلی آن‌ها مربوط به تفاوت میزان درصد کربن موجود در آن‌ها است. نقش کربن هم در لوله‌ آهنی بیشتر تغییر میزان سختی و استحکام لوله‌ها است. هرچقدر میزان درصد کربن بالاتر باشد، به‌تبع آن لوله‌های تولید سخت‌تر می‌شود و از میزان انعطاف‌پذیری آن کاسته می‌شود. درنتیجه فرآیندها مکانیکی روی آن‌ها سخت‌تر صورت می‌پذیرد.

3- لوله‌های مبتنی بر استاندارد ASTM A106: کاربری و مشخصات این لوله‌ها نیز تقریباً مشابه لوله‌هایی است که مبتنی بر استاندارد ASTM A53 تولید می‌شوند. تنها تفاوت میان این دو نوع لوله‌ وجود درصدی سیلیسیم در آلیاژ تولیدی لوله‌های مبتنی بر استاندارد ASTM A106 است که موجب می‌شود این لوله‌ها برای استفاده در مواقعی که جریان سیال عبوری دمای بالایی داشته باشد، عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش بگذارد.

4- لوله‌های مبتنی بر استاندارد ASTM A179: در بازار به لوله‌ آهنی که مبتنی بر استاندارد ASTM A179 تولید می‌شوند، در اصطلاح لوله‌های آتش‌خوار گفته می‌شود. این لوله‌ها در برابر آتش مستقیم فوق‌العاده مقاوم هستند و به همین دلیل در ساخت تجهیزاتی که در معرض آتش مستقیم قرار دارند مانند بویلرهای و سایر مبدل‌های حرارتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. کربن موجود در این لوله‌ها بسیار کمتر از لوله‌های قبلی است و به همین دلیل انعطاف‌پذیری آن‌ها نیز تا حد قابل‌توجهی بیشتر است.

5- لوله‌های ASTM A333: برخلاف لوله‌های ASTM A179، این لوله‌ها را در مواقعی مورداستفاده قرار می‌دهند که سیال عبوری دمای بسیار کمی داشته باشد. برای عبور سیالاتی با دمای تا منفی 45 درجه سلسیوس می‌توان از این لوله‌ها استفاده نمود. برای خرید لوله آهنی مبتنی بر این استاندارد نیز باید توجه داشته باشید که گریدهای مختلفی دارند و در دو نوع مانیسمان و درزدار تولید می‌شوند.

سایر مقالات
لوله پلیکا فشارقوی

6- لوله‌های مبتنی بر استاندارد AWWA C200: این استاندارد توسط انجمن ملی تأمین آب آمریکا تدوین‌شده است و ازنظر جنس و متریال مورداستفاده در تولید لوله مشابه استانداردهای API و ASTM A53 است. تفاوت لوله‌های این استاندارد با دیگران بیشتر معطوف به ابعاد و اندازه لوله‌ها است.

7- لوله‌های مبتنی بر استاندارد DIN 2440 & 2441: لوله‌های فولادی که مطابق استاندارد DIN 2440 & 2441 تولید می‌شوند نوعی از لوله‌های فولادی کم کربن هستند که در بازار به نام لوله آهنی نیز معروف هستند. این لوله‌ها بیشتر مصارف خانگی دارند و به نام لوله‌های گاز نیز شناخته می‌شوند. نوع گالوانیزه آن‌ها نیز در سیستم‌های آب سرد و گرم مصرفی ساختمان‌ها بسیار استفاده می‌شوند. درواقع وقتی در بازار صحبت از خرید لوله آهنی برای مصارف ساختمانی به میان می‌آید، توجهات بیشتر به سمت لوله‌های مبتنی بر استاندارد DIN 2440 & 2441 معطوف می‌شود.

8- لوله‌های مبتنی بر استاندارد BS 1387: این دسته لوله‌ها نیز برای مصارف ساختمانی و بیشتر در سیستم‌های تهویه مطبوع مبتنی بر عبور بخار مورداستفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها قابل رزوه شدن هستند و لذا در بازار هم به شکل دو سر ساده مناسب برای اتصال جوشی و هم به شکل دوسر رزوه همراه با یک بوشن اتصال جهت استفاده با اتصالات رزوه‌ای موجود هستند.

9- لوله‌های مبتنی بر استاندارد ASTM A335: این لوله‌ها نیز در گریدهای مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند و برای مصارف با دمای بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند.

10- لوله‌های مبتنی بر استاندارد ASTM A312: در این نوع لوله‌ها به دلیل وجود مقداری نیکل و کروم در ترکیب شیمیایی آلیاژ تشکیل‌دهنده آن‌ها، محصول تولیدی اصطلاحاً استنلس استیل یا ضدزنگ خواهد بود. این مسئله باعث می‌شود که لوله در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود به نمایش بگذارد و درنتیجه عمر مفید لوله افزایش پیدا می‌کند. در بازار عمدتاً این لوله‌ها را بانام لوله‌های استیل می‌شناسند.

لوله مسی

لوله‌های مسی به‌نوعی در زمره لوله‌های استیل قرار دارند و به دو روش اکسترود و دایرکت تیوب تولید می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید، مس رسانای جریان الکتریسیته بسیار خوبی به شمار می‌رود. همچنین اتصال حرارت در لوله‌های مسی نیز به بهترین شکل ممکن صورت می‌پذیرد. لوله‌های مسی نیز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که مبتنی بر نوع کاربردشان به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

1- لوله مسی کلاف: این نوع لوله برای مقاصدی همچون تعمیرات و اتصالات در صنایع تهویه و برودت کاربرد دارد. همچنین این محصول قابلیت خمش مناسبی دارد که موجب تسهیل استفاده از آن در سیستم‌های لوله‌کشی، خطوط انتقال گاز، سیستم‌های تهویه و لوله‌های برودتی می‌گردد. به همین علت این نوع لوله معمولاً به‌صورت آنیل شده عرضه می‌شود؛ و کاربرد زیادی در کولرگازی نیز دارد. لوله مسی کلاف در ضخامت‌های متفاوت، قطرهای ۱.۴ اینچ تا ۸.۷ اینچ و طول ۱۵ تا ۵۰ میلی‌متر و با توجه به نیاز مشتری تولید می‌شود.

2- لوله مسی شاخه‌ای: لوله‌های مسی شاخه‌ای نیز در صنایع مختلف ازجمله تأسیسات و تهویه مطبوع بیمارستان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

3- لوله مسی کویل: در اصطلاح انگلیسی به این لوله‌ها LWC گفته می‌شود و برای سیستم‌های مبدل حرارتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

4- لوله مسی مویی: به این لوله‌ها Capillary نیز گفته می‌شود و چون قطر بسیار کمی دارند به همین دلیل لوله مویی نام دارند. جایگاه آن‌ها بین خروجی فیلتر و ورودی اپراتور است. قابل‌ذکر است قطر و طول آن در کیفیت سرمای ایجادشده بسیار بااهمیت می‌باشد.

برای تولید لوله‌های مسی نیز ابتدا کاتد موردنظر را در کوره‌های القایی ذوب می‌کنند. در ادامه باید فرآیند ریخته‌گری مستمر روی پوسته مادر انجام شود. پس از نوبت به نورد پوسته مادر و اصلاح ساختار کریستالی آن می‌رسد. در طول این فرآیند لوله مادر سه مرتبه کشیده می‌شود. این فرآیند کشش در ماشین دورانی انجام می‌شود و به‌این‌ترتیب شکل نهایی لوله‌ها تولید می‌شود. در انتها لازم است که فرآیند تنش‌زدایی برای خارج کردن تنش‌های پسماند موجود در لوله‌ها را انجام داد. حالا محصول نهایی آماد است و برای خرید لوله آهنی روانه بازار می‌شود.

لوله‌های مسی نیز دارای محدودیت‌هایی هستند. ازجمله لوله‌های مسی تنها مقاومت خوبی در برابر اکسیژن محلول در آب دارند؛ یعنی مقاومت کمی در برابر انواع دیگر خوردگی و مواد شیمیایی دارند؛ تغییرات شیمیایی در دماهای بالای ضدیخ‌های پایه گلیکول موجب خوردگی لوله‌های مسی می‌گردد. از طرفی این نوع خوردگی، در هنگام تابش شدید در سیستم‌های خورشیدی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین نباید از این لوله‌ها در دستگاه‌های خورشیدی استفاده نمود. به عبارتی می‌توان گفت اگر سولفید هیدروژن چگالی بالایی داشته باشد، لوله‌های مسی آسیب می‌بینند.

درباره مزیت‌های استفاده از لوله‌های مسی نیز لازم است به چند نکته اساسی اشاره‌کنیم. فلز مس سطح انتقال حرارتی بسیار خوبی در بین فلزات مختلف دارد و به دلیل ظرفیت حرارتی پایین، انتقال حرارت را به سریع‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد. خواص فیزیکی فلز مس موجب می‌شود که توزیع حرارت در سطح فلز مس به‌خوبی اتفاق بیفتد. به همین دلیل از ایجاد تمرکز تنش‌های حرارتی در این فلز جلوگیری به عمل می‌آید. این مسئله باعث می‌شود که توزیع حرارت یکنواختی در این فلز ایجاد شود. خود فلز مس، در مقایسه با انواع فلزهایی که برای تولید لوله آهنی مورداستفاده قرار می‌گیرند، گران‌قیمت است اما فرآیند تولید لوله‌های مسی هزینه چندانی را به تولیدکننده تحمیل نمی‌کند.

سایر مقالات
لوله و اتصالات و موارد استفاده از آن در ساختمان

بازدهی لوله‌های مسی برای انتقال حرارت بسیار بالا است چون کمترین میزان اتلاف انرژی در آن‌ها رخ می‌دهد. همچنین فلز مس با طبیعت سازگار است و کمتری میزان آلودگی محیطی در اثر استفاده از آن‌ها به وجود می‌آید.

نکاتی که در خرید لوله آهنی باید مورد توجه قرار دارد:

عوامل مؤثر در قیمت خرید لوله آهنی

عوامل متعددی هستند که در قیمت خرید لوله آهنی دخیل هستند. ازجمله مهم‌ترین عواملی که می‌توان به آن اشاره نمود، ترکیب آلیاژ‌هایی است که در تولید لوله مورداستفاده قرار می‌گیرد. قیمت مواد اولیه به‌عنوان مهم‌ترین عامل در قیمت خرید لوله آهنی به شمار می‌رود. مسئله مهم بعدی که در قیمت خرید لوله آهنی اثرگذار است، برند تولیدکننده محصولات است که تأثیر بسیار زیادی در بازار مصرف دارد. گاهی اوقات ممکن است برخی مواد اولیه و همچنین لوله‌های تولید از کشورهای خارجی وارد ایران شوند. در این‌گونه مواقع پای قیمت ارز نیز به‌عنوان یک پارامتر اثرگذار دیگر به میان می‌آید.

سایز و ابعاد لوله نیز در قیمت خرید لوله آهنی بسیار اثرگذار است و درصورتی‌که سایز و ابعاد آن افزایش پیدا کند، متریال مورداستفاده نیز افزایش‌یافته و قیمت تمام‌شده محصول نیز بالاتر می‌رود. یک عامل مؤثر دیگر نیز که بسیار در قیمت لوله‌ها اثرگذار است، مسئله حمل‌ونقل لوله‌ها است. درصورتی‌که لوله‌ها را بخواهیم برای مسافت زیادی منتقل کنیم، باید هزینه ناشی از مسئله حمل‌ونقل را نیز به‌عنوان یک پارامتر مهم موردتوجه قرار دهیم.

ضایعات و قراضه‌های آهنی به‌عنوان مواد اولیه در تولید فولاد، نقش بسزایی بر هزینه پرداختی لوله آهنی دارند. قیمت ضایعات بر اساس قیمت روزانه فولاد تعیین می‌شود.

برخی از برندهای مطرح لوله آهنی موجود در فروشگاه بازرگانی کشیشی

بازرگانی کشیشی به‌منظور سهولت فرآیند خرید لوله آهنی برای شما عزیزان، تلاش کرده است تا با گردآوری محصولات لوله‌های آهنی برترین برندهای فعال در سطح کشور، خدمتی مهم را به مشتریان خود ارائه کند. ازجمله معروف‌ترین برندهای تولیدکننده لوله آهنی موجود در فروشگاه آهنی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- گالوانیزه ساوه: گروه صنعتی صفا که در زمره قدیمی‌ترین تولیدکنندگان لوله‌های گالوانیزه در کشور به شمار می‌رود، با تولید حدود دو میلیون تن لوله در سال به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لوله‌های گالوانیزه در حال حاضر به شمار می‌رود. بسیاری از فعالان بازار لوله در کشور ما، لوله‌های گالوانیزه را با برند لوله‌های گالوانیزه ساوه می‌شناسند. این شرکت فعالیت خود را در سال 1366 در کشور آغاز نموده است و تا به امروز به‌عنوان معروف‌ترین تولیدکننده لوله گالوانیزه در کشور به شمار می‌رود.

2- لوله مانیسمان اهواز: یکی دیگر از شرکت‌های فعال ایرانی در زمینه تولید لوله‌های فولادی و گالوانیزه، شرکت نورد و لوله‌سازی اهواز است. این شرکت سابقه بسیار زیادی در کشور دارد و از سال 1350 در سطح کشور فعال است. این شرکت محصولات خود را منطبق بر جدیدترین استانداردهای بین‌المللی تولید و روانه بازار می‌کند. شرکت نورد و لوله اهواز مشتمل بر واحدهای نورد گرم ورق، دو کارخانه لوله‌سازی، خطوط برش و دسته‌بندی کلاف ورق، گالوانیزاسیون، واحد اسیدشویی و روغنی نمودن ورق است.

3- لوله و پروفیل سپنتا: شرکت لوله‌سازی سپنتا در سال 1340 فعالیت خود را در تهران آغاز نمود. لوله‌های گالوانیزه سپنتا در دو نوع سبک و سنگین موجود است. لوله‌های گالوانیزه تولیدی کارخانه سپنتا به‌صورت گرم گالوانیزه شده است و بیشتر جهت سیستم لوله‌کشی سرد و گرم ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

استعلام قیمت خرید لوله آهنی به‌صورت آنلاین در فروشگاه کشیشی

اعلام قیمت آنلاین خرید لوله آهنی با توجه با نوسانات قیمتی زیادی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، کار بسیار دشواری است که همکاران پرتلاش ما در بازرگانی کشیشی را این کار را انجام می‌دهند و به‌منظور راحتی و آسایش خاطر شما عزیزان، قیمت محصولات را به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهند؛ بنابراین می‌توانید با مراجعه به صفحات محصولات برندهای مختلف از آخرین قیمت‌های آن‌ها به‌صورت آنلاین اطلاع حاصل نمایید.

در این مقاله آن چیزی که برای خرید لوله‌ آهنی لازم بود بدانید را در خدمت شما عزیزان قرار دادیم و پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خرید لوله‌ آهنی این نکات را موردتوجه قرار دهید. درصورتی‌که تصمیم به خرید این لوله‌ها گرفتید، پیشنهاد ما این است که حتماً با یک کارشناس در این زمینه مشورت نمایید. همکاران ما در واحد مشاوره و فروش بازرگانی کشیشی، نیز در خدمت شما عزیزان هستند تا به سؤالات احتمالی شما در خصوص خرید لوله آهنی پاسخ دهند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات