نوار آلتن و سرجوش

لوله های فلزی که برای خطوط انتقال آب و گاز استفاده می‌شود در معرض صدمات و آسیب های مکانیکی و شیمیایی مختلف از قبیل خوردگی های اسیدی، بازی، اکسایش، پوسیدگی، قرار گرفته و یکی از راه حلهای موجود برای پیشگیری از آسیب لوله ها استفاده از نوار پرایمر می باشد. همچنین این نوار ها محافظ لوله ها در شرایط آب و هوایی نامناسب چون رطوبت زیاد بوده و باعث دوام عمر ساختمان و لوله کشی می‌شود.

لوله های فلزی را به روش های مختلف سرد و گرم در کارخانجات عایق کاری و آبکاری نموده و نوار پرایمر محافظی برای این گونه عایق ها است.

انواع نوار سرجوش و نوار آلتن:

نوارهای سرجوش در انواع کلاسهای مختلف با برندها و استانداردهای گوناگون تولید می‌شوند. این عایقها در انواع مختلف چون نوارهای پرایمر دو جزیی (که با نام نوار شرینکیبل شناخته می‌شود) و یا نوارهای سرجوش گرم، و  نوارهای راپینگ سرد تولید می‌شوند.

این نوارها در رنگهای مشکی و سفید موجود بوده که مشاوره فروش نمایندگی های معتبر فروش برای کاربرد بهتر این نوارها خریداران را راهنمایی خواهند کرد. این نوارها پس از نصب و اتصال کامل لوله های گاز و آب بر روی تمامی نقاط چون اتصالات، نقاط سرجوش و تمامی قسمت های خط لوله کشیده می‌شوند. مقاومت دمایی این نوارها از منفی 20 درجه سانتی گراد تا 80 درجه سانتی گراد بوده و مقاومت فشاری و الکتریکی بسیار بالایی نیز دارا می باشند.

نحوه اتصال نوار سرجوش یا نوار آلتن:

پس از اطمینان از سلامت اتصالات و محلهای جوشکاری بر روی لوله ها، ماده ای پلیمری که به چسب آلتن یا رنگ پرایمر مشهور است برروی سطح لوله ها و منافذ پخ خورده میزنند و لوله آماده نوار پیچی است. نوارهای سرجوش به صورت خود چسب امکان عایق کاری را بر روی لوله ها ایجاد می‌کنند.

استاندارد نوارکشی الزام به قرارگرفتن ۵۰ درصد از نوار اولیه برروی ۵۰ درصد از دور بعدی نوار دارد. برروی تمام اتصالات و محلهای جوش نیز نوار سرجوش کشیده می‌شود. در صورتی که هم از رنگ پرایمر و هم از نوار پرایمر استفاده ‌شود، بهتر است با هم سازگاری داشته باشند.

کاربرد نوار پرایمر جهت عایق بندی و تعمیر خطوط لوله های انتقال سیالات و گاز و تاسیسات استفاده می‌شود.
سایر مقالات
امین شیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات