خرید لوله و اتصالات ساختمانی

نکاتی برای خرید لوله و اتصالات ساختمانی

برای اینکه یک ساختمان به‌درستی بنا شود و قابل سکونت باشد، باید اجزای مختلفی در تناسب با یکدیگر در آن پیاده‌سازی شوند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمان سیستم لوله‌کشی مرتبط با گازرسانی، آب‌رسانی و فاضلاب ساختمان است که جایگاه بسیار مهمی در هر ساختمان دارد. یک ساختمان هرچقدر هم که ظاهر شکیلی داشته باشد و هر میزان که متریال و مصالح باکیفیت در ساخت آن استفاده‌شده باشد،‌ برای اینکه قابل سکونت شود،‌ باید شبکه گازرسانی، آب‌رسانی و فاضلاب مطمئنی در آن وجود داشته باشد. تصور زندگی در یک ساختمان بدون سیستم لوله‌کشی در دنیای امروز تقریباً محال است. در ادامه با ما همراه باشید تا راهنمای جامعی برای خرید لوله و اتصالات در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

نقش لوله و اتصالات در ساختمان چیست؟

یکی از سؤالات مهمی که قبل از خرید لوله و اتصالات باید به آن پاسخ دهیم، این است که این تجهیزات چه نقشی در ساختمان ایفا می‌کنند. یک اصطلاح رایج در بین ساختمان‌سازها وجود دارد که اشاره به این موضوع دارد که یک ساختمان بدون تأسیسات مکانیکی کامل و بی‌نقص نمی‌تواند آسایش و راحتی را برای ساکنان آن به ارمغان بیاورد. یکی از اصلی‌ترین پارامترهای مؤثر در داشتن تأسیسات ساختمانی کارآمد و مناسب، بهره‌مندی از لوله و اتصالات مناسب است. وقتی قرار است جریان گاز طبیعی از شبکه وارد ساختمان شود، به کمک لوله‌ها و اتصالات این کار انجام می‌شود.

همچنین وقتی می‌خواهیم جریان آب شهری را به ساختمانی متصل کنیم،‌ باید از لوله و اتصالات کمک بگیریم و در ساختمان توزیع کنیم. برای خروج جریان پس آب یا فاضلاب ساختمان‌ها نیز نیاز به شبکه لوله و اتصالات داریم. در برخی کاربردهای تهویه مطبوع و مباحث گرمایش و سرمایش ساختمان نیز گا‌ها از لوله و اتصالات استفاده می‌شود. به‌طورکلی هرگاه قصد داشته باشیم جریان سیال اعم از گاز یا مایع را در ساختمان به گردش دربیاوریم، قطعاً به لوله و اتصالات نیاز داریم.

درواقع اگر ساختمان را به‌مثابه بدن انسان تعریف کنیم، لوله و اتصالات در حکم رگ‌ها هستند که وظیفه انتقال سیالات درون بدن را به بخش‌های مختلف آن بر عهده دارند. حالا که با نقش این تجهیزات آشنا شدید‌، باید به این نکته نیز اشاره‌کنیم که خرید لوله و اتصالات باکیفیت و کارآمد نقش بسیار مؤثر در افزایش عمر مفید ساختمان‌ها دارد. همچنین با توجه به این‌که برخی از لوله‌ها و اتصالات ساختمانی به‌صورت توکار یا دفنی در پروژه‌ها تعبیه می‌شوند، باید توجه داشته باشید که در صورت آسیب دیدن، هزینه‌های تعمیراتی بعضاً سنگینی را به دنبال خواهند داشت و باید حتی‌الامکان در انتخاب و خرید لوله و اتصالات، نهایت دقت و وسواس را به خرج داد.

چه تفاوتی میان لوله و اتصالات ساختمانی و صنعتی وجود دارد؟

در اینجا لازم است تا کمی درباره تفاوت میان لوله و اتصالات ساختمانی و صنعتی باهم صحبت کنیم. نکته اول آن است که وقتی صحبت از لوله و اتصالات ساختمانی می‌شود، منظور سیستم‌های لوله‌کشی است که در صنایع بزرگی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، مواد غذایی و … مورداستفاده قرار می‌گیرد. تفاوت لوله و اتصالات ساختمانی و صنعتی از تفاوت کاربری آنها نشئت می‌گیرد. لوله‌ها و اتصالات ساختمانی، عمدتاً برای انتقال و جابجایی سیالات در حجم محدود مورداستفاده قرار می‌گیرند درحالی‌که لوله‌های صنعتی مانند خطوط انتقال گاز، باید حجم بسیاری زیادی از سیال را در زمان واحد از خود عبور دهد.

عامل مهم بعدی که باعث ایجاد تفاوت میان لوله و اتصالات صنعتی و ساختمانی می‌شود، نوع سیالاتی است که توسط آنها منتقل می‌شود. در سیستم لوله‌کشی ساختمانی، عمدتاً سیالاتی نظیر آب آشامیدنی و گاز طبیعی جریان دارند. این در حالی است که در صنایع ازجمله نفت، گاز و پتروشیمی، سیالاتی با خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار متنوع استفاده می‌شوند. در چنین شرایطی یکی از مشکلات و مصائب جاری در صنایع، بحث خوردگی و فرسایش لوله‌ها و اتصالات است.

به همین دلیل در تولید لوله و اتصالات صنعتی از مواد اولیه‌ای باید استفاده شود که در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهند. در مقابل مسئله خوردگی لوله‌ها و اتصالات ساختمانی به‌اندازه صنایع ذکرشده اهمیت ندارد. چون اساساً آب آشامیدنی و گاز طبیعی خاصیت خورندگی بسیار پایین‌تری در مقایسه با نفت و سایر محصولات پتروشیمی دارند. نکته دیگر که باید در خصوص تفاوت لوله و اتصالات ساختمانی و صنعتی به آنها اشاره‌کنیم، ضخامت لوله‌ها و اتصالات است. معمولاً ضخامت لوله‌ها و اتصالات صنعتی را بیشتر است و همچنین گستره ضخامتی این تجهیزات در مقایسه با لوله‌ها و اتصالات ساختمانی بیشتر است.

در خرید لوله و اتصالات ساختمانی و صنعتی باید به یک نکته دیگر نیز توجه داشته باشید. جریان گاز طبیعی و آب در لوله‌ها و اتصالات ساختمانی در محدوده مشخصی از دما و فشار کاری قرار دارند و نوسانات چندانی در آنها مشاهده نمی‌شود؛ اما در صنایع بسته به نوع کاربرد مورد انتظار،‌ معمولاً فشار و دمای کاری لوله‌ها و اتصالات مختلف بسیار بیشتر از ساختمان‌ها است که این عامل نیز باید در طراحی لوله‌ها و اتصالات موردتوجه قرار گیرد. به‌طور مثال بعضاً پیش می‌آید که سیالی با فشار معادل 400 بار و دمای بیش از 500 درجه سلسیوس از لوله‌ها و اتصالات صنعتی عبور می‌کند و لوله‌ها و اتصالات ساختمانی به‌هیچ‌وجه قادر نیستند حتی چند درصد از این فشار و دمای کاری را تحمل کنند.

سایر مقالات
انواع شیرآلات صنعت آب و فاضلاب

 

به هر ترتیب تا اینجا با بخشی از تفاوت‌هایی که میان لوله‌ها و اتصالات صنعتی و ساختمانی وجود دارد،‌ آشنا شدیم و به‌این‌ترتیب از برخی از نکاتی نیز که در خرید لوله و اتصالات ساختمانی باید موردتوجه قرار دهید،‌ آگاهی کافی پیدا کردید. در ادامه به بررسی انواع لوله‌های و اتصالات می‌پردازیم.

انواع لوله و اتصالات موجود در بازار

تا اینجا آشنایی مقدماتی با لوله‌ها و اتصالات ساختمانی پیدا کردیم. در ادامه باید در خصوص انواع لوله‌ها و اتصالات مورداستفاده در ساختمان مطالب بیشتری موردبررسی قرار دهیم.

انواع لوله‌ها

لوله‌ها به‌طورکلی در دودسته تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از لوله‌های فلزی و غیرفلزی. در ابتدا به بررسی انواع لوله‌های فلزی می‌پردازیم که عبارت‌اند از:

لوله‌های چدنی

یکی از انواع لوله‌های چدنی، لوله‌های داکتیل یا چکش‌خوار هستند. جنس این لوله‌ها از چدن است و روش تولید این نوع لوله‌ها بر مبنای ریخته‌گری است. البته این نوع لوله‌ها با یک ترکیب در بازار موجود نیستند و بسته به نیاز مشتری، ترکیب آلیاژهای تشکیل‌دهنده این نوع لوله‌ها متفاوت است.

در ساختمان‌ها نیز عمدتاً برای سیستم لوله‌کشی فاضلاب از لوله‌های چدنی استفاده می‌شود. نوع دیگر لوله‌های چدنی که در بازار جود دارد، لوله‌های چدنی خاکستری است که تفاوت آنها با لوله‌های چکش‌خوار در ضخامت جداره آنها است. مزیت لوله‌های چدنی در مقایسه با لوله‌های فولادی در میزان خوردگی کمتر آنها است.

لوله‌های فولادی

یک بخش عمده از خرید لوله و اتصالات در صنعت ساختمان‌سازی، مربوط به لوله‌های فولادی است. البته لوله‌های فولادی درصورتی‌که روکش خارجی نداشته باشند، در مقابل هوای آزاد به‌راحتی دچار خوردگی می‌شود. به همین دلیل در تولید لوله‌های فولادی از روکش‌های فلزاتی استفاده می‌شود که در ادامه بیشتر درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

مزیت اصلی لوله‌های فولادی در مقایسه با سایر لوله‌ها، فشار بالایی است که قادر به تحمل آن هستند. در ساختمان‌های بلندمرتبه عمدتاً از سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی و موتورخانه استفاده می‌شود. در این نوع ساختمان‌ها بسیاری از سیستم‌های لوله‌کشی را با کمک فولاد تولید می‌کنند. در تولید لوله‌های فولادی از دو روش استفاده می‌شود که یکی از آنها منجر به تولید لوله‌های درزدار و دیگی منجر به تولید لوله‌های بدون درز می‌شود. در لوله‌های درزدار که معمولاً در صنایع سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد، به کمک جوشکاری بدنه لوله‌ها به یکدیگر متصل می‌شود؛ اما در لوله‌های بدون درز که در صنعت ساختمانی به‌وفور از آنها استفاده می‌شود،‌ به‌صورت قالبی و یک‌تکه تولید می‌شوند و نیازی به فرآیند جوشکاری در تولید آنها نیست.

عمده لوله‌های فولادی که در تأسیسات ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند، در سه دسته لوله‌های گالوانیزه، سیاه و مانیسمان دسته‌بندی می‌شوند. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، لوله‌های فولادی که فاقد روکش مناسب هستند، خیلی زود دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. به همین دلیل به کمک روکش‌هایی که عمدتاً از فلز روی هستند، یک‌لایه با ضخامت معین روی‌ آنها تشکیل می‌شود و به‌این‌ترتیب جلوی خوردگی سطح لوله‌ها برای طولانی‌مدت گرفته می‌شود. به‌این‌ترتیب عمر مفید لوله‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. فرآیند گالوانیزاسیون به دو روش گرم و سرد انجام می‌شود که روش گرم کیفیت نهایی بسیار بیشتری برای سطح لوله‌ها به ارمغان می‌آورد. خرید لوله و اتصالات که فرآیند گالوانیزاسیون روی آنها انجام می‌شود از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. در تولید این نوع از لوله‌ها از آهن سفید نورد شده استفاده می‌شود.

دیگر لوله‌های فولادی که در زمان‌های گذشته نیز بسیار محبوب بودند و به‌وفور مورداستفاده قرار می‌گرفتند، لوله‌های سیاه هستند که برای سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفتند. اگر این لوله‌ها به‌دوراز نم و در فضای آزادی به همراه دولایه کاور ضدزنگ به‌کاربرده شوند، ماندگاری و دوام خوبی خواهند داشت. لوله‌های فولادی سیاه برای پیشگیری از آسیب‌های حرارتی باید توسط عایق‌های مناسب کاملاً ایزوله شوند.

گروه دیگری از لوله‌های فولادی که در بازار در دسترس هستند، لوله‌های مانیسمان فولادی هستند. مانیسمان اصطلاحی انگلیسی است که در فارسی به معنی بدون درز است. در مصارف خانگی این لوله‌ها تنها در خطوط لوله‌کشی گازرسانی مورداستفاده قرار می‌گیرد اما در صنایع مختلف بسیار مورداستفاده هستند. دلیل استفاده فراوان از این لوله‌ها در خطوط گازرسانی و صنایع آن است که به دلیل ساختار خاص آنها تولید این لوله‌ها در قطر بزرگ صورت می‌پذیرد.

لوله‌های استیل

وقتی درصد کربن موجود در فولاد به سطح دو درصد برسد، استیل تولید می‌شود. کربن عامل اصلی در میزان سختی، شکل‌پذیری و چکش‌خواری فولاد است. لوله‌های استیل همان‌طور که از نامشان پیدا است، از فولاد استیل تولید می‌شوند و برای انتقال انواع و اقسام سیالات می‌توان از این نوع لوله‌ها استفاده نمود. به همین دلیل هم در مصارف ساختمانی و هم در مصارف صنعتی از این لوله‌ها به میزان زیادی استفاده می‌شود.

سایر مقالات
خرید لوله آهنی

لوله‌های مسی

دیگر لوله‌های فلزی که در ساختمان‌سازی و سایر صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرد، لوله‌های مسی هستند. همان‌طور که می‌دانید به دلیل رسانایی بالایی که مس دارد، لوله‌های مسی انتقال حرارت بیشتری دارند اما قیمت فلز مس نیز بالا است و همین موضوع باعث می‌شود که مصارف این نوع لوله‌ها در صنایع مختلف چندان مرسوم نیست.

برخی دیگر از انواع لوله‌های فلزی که در ساختمان‌سازی و صنایع دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد، لوله‌های سربی، آلومینیومی، برنجی و روی است. البته بیشترین میزان لوله‌های فلزی که مورداستفاده قرار می‌گیرند، همان سه دسته ابتدایی است که به آن اشاره نمودیم. تا اینجا با خرید لوله و اتصالات فلزی آشنا شدیم.

در ادامه لازم است به بررسی لوله‌های غیرفلزی بپردازیم. لوله‌های غیرفلزی در چندین دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که تنها تعدادی از آنها در ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما در اینجا به‌منظور ارائه دسته‌بندی کامل به بررسی انواع و اقسام لوله‌های غیرفلزی موجود در بازار می‌پردازیم.

لوله‌های آزبست سیمانی

این لوله‌ها از ترکیب مصالحی نظیر سیمان و ماسه به همراه الیاف معدنی به نام آزبست تولید می‌شوند. هزینه تمام‌شده برای تولید این لوله‌ها بسیار کمتر از سایر لوله‌های غیرفلزی است و به همین دلیل در بسیاری از شبکه‌های آب‌رسانی از این لوله‌ها بسیار استفاده می‌شود. لوله‌هاي آزبست در برابر فشار داخلي و خارجي و همچنين ضربه آسیب‌پذیر بوده و داراي خاصيت رسوب پذيري نسبتاً بالایي هستند ولي در برابر عوامل شيميایي و خوردگي بسيار مقاوم‌اند.

همچنين به علت وجود سيمان در اين نوع از لوله در مجاورت آب بر مقاومت و استحكام آن افزوده‌شده و به همان نسبت در برابر آفتاب و خشكي هوا از مقاومت و استحكام آن كم مي‌شود. لوله‌های آزبست معمولاً در طول‌های 5 متری تولید می‌شوند اما با توجه به نیاز پروژه امکان برش دادن آن وجود دارد. انواع لوله‌های آزبستی که در کشور ما تولید می‌شود، عبارت‌اند از:‌ پرمیت، ایرانیت، فارسیت و پرسیت.

لوله‌های بتنی

یکی دیگر از انواع لوله‌های غیرفلزی که در تأسیسات مکانیکی مورداستفاده قرار می‌گیرند، لوله‌های بتنی هستند. این لوله‌ها معمولاً در قطرهای کمتر از 200 میلی‌متر تولید می‌شوند و برای جمع‌آوری آب فاضلاب و آب باران در پروژه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌منظور تقویت بتن بکار رفته، از تعدادی میلگرد متناسب با سایز و قطر لوله در داخل بتن استفاده می‌شود تا ضمن افزایش استحکام بتن، میزان انعطاف‌پذیری آن نیز تا حدودی ارتقا پیدا کند. لوله‌های بتنی از وزن بالایی برخوردار هستند و در پروژه‌ها عمدتاً به‌طور دفنی کار می‌شوند. همچنین دلایلی که باعث شده است این لوله‌ها هنوز هم به‌وفور مورداستفاده قرار بگیرند، عبارت‌اند از: قیمت مقرون‌به‌صرفه آنها، مقاومت بسیار زیاد در برابر فشارهای داخلی، مقامت بالا در برابر خوردگی. خرید لوله و اتصالات بتنی نیز بیشتر در پروژه‌های انتقال آب در حال حاضر مرسوم است.

لوله‌های سفالی

لوله‌های سفالی نیز به‌صورت دفنی مورداستفاده قرار می‌گیرند و مکانیزم انتقال سیال در آن‌ها بر اساس اختلاف ارتفاعی است که بین جریان پایین‌دست و بالادست وجود دارد. ویژگی مثبت سفال آن است که داخل خاک تجزیه نمی‌شود و همچنین هیچ‌گونه آلاینده‌ای به خاک اضافه نمی‌کند. مزیت دیگر این است که خاک و انرژی موردنیاز برای تولید لوله‌های سفالی در کشور نامحدود است و همین مزیت سبب می‌شود که هزینه تولید این لوله‌ها نسبت به لوله‌های لاستیکی و پلی‌اتیلن به یک‌چهارم تقلیل می‌یابد. همچنین آب دهی لوله‌های سفالی برخلاف لوله‌های لاستیکی یکنواخت است. این مزیت مانع اتلاف آب در اعماق بیشتر یا خیس شدن سطح خاک می‌شود؛ یعنی تبخیر سطحی حذف می‌شود و از آب بدون تجمع نمک در سطح خاک و شوره بستن حداکثر استفاده به عمل می‌آید.

لوله‌های پلاستیکی

یکی از پرمصرف‌ترین انواع لوله‌هایی که در ساختمان‌سازی و سایر صنایع، لوله‌های پلاستیکی هستند. عمدتاً از چهار ماده پلیمری در تولید این لوله‌ها استفاده می‌شود که عبارت‌اند از: پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و پلی وینیل کلراید یا پلیکا. یکی از ویژگی‌های مهم لوله‌های پلاستیکی مقاومت بالای آنها در برابر سایش و خوردگی است و به همین دلیل می‌توانند در برابر انواع و اقسام مواد اسیدی و خورنده به‌خوبی کیفیت و کارایی خود را حفظ نمایند. همچنین جداره‏‌های داخلی کاملاً صاف موجود در لوله‌های پلاستیکی مانع از تجمع رسوب داخل این لوله‌‌ها می‌‌شود؛ درنتیجه کاهش قطر داخلی براثر تجمع رسوب در این نوع لوله‌‌ها هرگز اتفاق نمی‌افتد. برخلاف این‌ لوله‌ها، لوله‌‌های فلزی در اثر خوردگی و تجمع رسوبات به‌مرورزمان از بین می‌‌روند و ظرفیت آن‌‌ها برای انتقال کاهش پیدا می‌کند.

یکی ویژگی اساسی در لوله‌های پلاستیکی وجود دارد که باعث شده است به‌عنوان گزینه اول برای سیستم‌های انتقال فاضلاب موردتوجه قرار بگیرند؛ دلیل این مسئله آن است که پلاستیک‌ها تا حدودی به‌عنوان عایق حرارتی عمل می‌کنند و انتقال حرارت در آنها با نسب کمتری نسبت به سایر لوله‌ها صورت می‌پذیرد. همچنین برای انتقال سیالات با حرارت بسیار بالا نباید از این لوله‌ها استفاده شود چون در مقابل حرارت زیاد ساختار و فرم خود را از دست می‌دهند و دچار فروپاشی می‌شوند. لوله‌‌های پلاستیکی در مقایسه با لوله‌‌های فلزی از مقاومت مکانیکی پایین‌‌تری برخوردارند، اما انعطاف‌پذیری بالایی دارند. لوله‌‌های پلاستیکی مقاومت کششی بالا و مقاومت در برابر ضربه مناسبی دارند. در سال‌های اخیر خرید لوله و اتصالات پلاستیکی از جایگاه بسیار ویژه‌ای در مقایسه با سایر لوله‌ها برخوردار شده‌است.

سایر مقالات
عایق الاستومری (Elastomeric Insulation)

لوله‌‌های پلاستیکی وزن کمتری در مقایسه با لوله‌‌های فلزی، سیمانی، بتنی و آزبستی دارند. سبک بودن لوله‌‌های پلاستیکی موجب می‌‌شود تا حمل‌ونقل و نصب آن‌ها سریع، آسان و کم‌هزینه‌تر شود. جهت نصب لوله‌‌های پلاستیکی به ابزار و ماشین‌آلات خاصی نیاز نیست و به‌راحتی با دست قابل‌نصب هستند. یکی از نقاط ضعف مرتبط با لوله‌های پلاستیکی مقاومت پایین آنها در برابر آتش‌سوزی است و درصورتی‌که در معرض حرارت زیاد قرار بگیرند، در زمان کمی ذوب می‌شوند و دیگر قابل‌استفاده نخواهند بود. همچنین سروصدای ایجادشده در لوله‌‌های پلاستیکی که به‌منظور سیستم‌‌های تخلیه فاضلاب مورداستفاده قرار می‌‌گیرند، به‌مراتب بالاتر از لوله‌‌های چدنی است. به‌طورکلی لوله‌های پلاستیکی را برای انتقال سیالات با فشار پایین و دمای کمتر از 150 درجه سلسیوس استفاده می‌شود. البته بازه کاری هر لوله را باید متناسب با متریال ساخته‌شده تعیین می‌کنند.

لوله‌های پلیکا در برابر اسیدها و مواد قلیایی مقاومت خوبی از خود به نمایش می‌گذارند و در بازه‌ دمایی بین 10 تا 60 درجه سلسیوس به‌خوبی کار می‌کنند. در ساختمان‌ها نیز بیشتر در سیستم‌های آب‌رسانی و فاضلاب مورداستفاده قرار می‌گیرند.

لوله‌های پلی‌اتیلن نیز برای سیستم‌های آب‌رسانی، فاضلاب، گازها در فشار کم در محدوده دمایی بین ۵۰ تا ۸۰ درجه سلسیوس استفاده می‌شوند و در برابر اسیدها، مواد قلیایی و حلال‌های ضعیف مقاوم هستند. لازم است بدانیم که برای گازرسانی باید از لوله‌های رده سنگین استفاده شود. لوله‌های پلی‌پروپیلن نیز بیشتر در سیستم‌های صنعتی و آب‌رسانی در محدوده دمایی ۴۰ تا ۱۴۰ درجه سلسیوس بکار می‌روند و در مقابل اسیدها و مخلوط‌های اسیدی و نمک‌های عالی مقاوم‌اند. بحث درباره لوله‌های پلاستیکی بسیار مفصل‌تر از آن چیزی است که در اینجا به آن اشاره نمودیم و لازم است تا در مجالی دیگر با تفصیل بیشتر به آن بپردازیم. در ادامه مقاله راهنمای خرید لوله و اتصالات به بررسی انواع اتصالات می‌پردازیم.

انواع اتصالات

آنچه کاملاً بدیهی به نظر می‌رسد این مسئله است که در سیستم‌های لوله‌کشی به دلیل نوع و ساختار چیدمان لوله‌ها استفاده از اتصالات اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. یکی از چالش‌های اساسی که در زمینه اتصالات لوله‌ها همواره با آنها مواجه بوده‌ایم، معضل آب‌بندی آنها بوده است. به‌این‌ترتیب که تولیدکنندگان این تجهیزات از متریال گوناگونی برای تولید این قطعات استفاده می‌کنند تا بتوانند ضریب اطمینان این اتصالات را ازنظر آب‌بندی تا سطح قابل‌توجهی ارتقا دهند.

اتصالات لوله‌کشی در اشکال و برای مصارف مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. تنوع اتصالات موجود باعث می‌شود تا دست اجراکنندگان پروژه‌ها برای ایجاد سیستم لوله‌کشی منعطف و با شکل‌های مختلف در ساختمان‌ها باز باشد. در ادامه به معرفی معروف‌ترین اتصالات موجود در بازار می‌پردازیم.

اتصالات مغزی

همان‌طور که مستحضر هستید، لوله‌ها در طول‌های مشخصی تولید و روانه بازار می‌شوند. در بسیاری مواقع لازم است تا چند قطعه لوله به هم متصل شوند. در این مواقع اصلی‌ترین راه برای متصل کردن دو لوله به یکدیگر به کمک اتصالات مغزی است. معمولاً مغزی‌ها را از جنس خود لوله‌ها انتخاب می‌کنند. همچنین ساختار دو سر مغزی رزوه شده است تا کمک کند لوله‌ها در آن ثابت و محکم باقی بمانند. این دنده‌ها باعث می‌شود که بتوان از آن‌ها برای اتصال لوله‌ها استفاده کرد. یکی دیگر از کاربردهای اتصالات مغزی، کم‌وزیاد کردن قطر لوله‌ها است. یک‌طرف این نوع از مغزی‌ها دارای قطر بیشتری نسبت به‌طرف دیگر است؛ بنابراین می‌توان دو لوله با قطرهای مختلف را به هم وصل کرد.

مهره و ماسوره

یکی از پرکاربردترین اتصالات در سیستم لوله‌کشی ساختمان‌ها، مهره و ماسوره است. مهره و ماسوره از سه قسمت نری، مادگی و بخش متصل‌کننده تشکیل می‌شود. معمولاً قسمت اتصال‌دهنده دارای ساختار رزوه‌ای است. از این اتصالات علاوه بر سیستم لوله‌کشی تأسیسات ساختمان، در سیستم‌های تهویه مطبوع نظیر آب‌گرم‌کن و پکیج‌ها و همچنین شیرهای آب نیز به‌وفور استفاده می‌شود.

درپوش یا کپ لوله

بسیاری از مواقع در سیستم لوله‌کشی ساختمان‌ها پیش می‌آید که نیاز به بستن سر یک لوله داریم. در این مواقع از کپ یا درپوش استفاده می‌شود. این کپ‌ها نیز معمولاً ساختار رزوه‌ای دارند و انتهای لوله‌ها را به‌طور کامل مسدود می‌کنند.

بوشن‌ها

خرید لوله و اتصالات دیگری که در سیستم لوله‌کشی ساختمانی مرسوم است، بوشن‌ها هستند. از بوشن‌ها برای مواقعی استفاده می‌شود که سطح خارجی لوله‌های رزوه‌شده باشند. همچنین در تولید بوشن‌ها یک نکته مهم نیز رعایت شده‌است. به این صورت که بسته نوع بوشن می‌توانید حتی لوله‌هایی با قطر متفاوت را نیز به یکدیگر متصل کنید.

سایر مقالات
تفاوت لوله سوپر نیوپایپ و نیوپایپ

فلنج و واشرها

فلنچ نوعی صفحه چدنی است که می‌توان از آن برای بستن اتصالات لوله‌کشی مخصوص استفاده کرد. واشرها نیز برای آب‌بندی کردن فلنچ کاربرد دارند. نصب فلنچ‌ها باید با دقت بسیار زیادی انجام شود زیرا اگر پیچ‌ها به‌صورت مناسب بسته نشده باشد، ممکن است به لوله‌کشی آسیب وارد کند.

سه‌راهی

برای انشعاب گیری در سیستم‌های لوله‌کشی باید به سراغ نوعی اتصالات برویم که اصطلاحاً به نام سه‌راهی مشهور هستند. سه‌راهی‌های انواع مختلفی دارند. گاهی اوقات پیش می‌آید که قصد داریم از یک لوله با سایز معین انشعابی با سایز متفاوت بگیریم. در این مواقع لازم است تا از سه‌راهی تبدیلی استفاده کنیم. همچنین بسته به زاویه سیستم لوله‌کشی می‌توان از سه‌راهی‌هایی قائم یا 45 درجه نیز استفاده نمود.

چهارراهی

گاهی اوقات نیز پیش می‌آید که تعداد انشعاباتی که می‌خواهیم از یک لوله بگیریم، بیشتر می‌شود. در این مواقع می‌توانیم از چهارراهی‌ها نیز استفاده نماییم.

زانویی

یکی دیگر از اتصالات بسیار پرکاربرد در سیستم‌های لوله‌کشی، زانویی‌ها هستند. هرگاه در سیستم لوله‌کشی نیاز به تغییر جهت داشته باشیم، باید از زانویی‌ها استفاده کنیم. به‌طورمعمول از زانویی‌ها با زاویه 90 درجه و 45 درجه استفاده می‌شود. ترجیح زانویی‌های 45 درجه نسب به زانویی‌های 90 درجه آن است که میزان افت فشار جریان کمتری در آنها اتفاق می‌افتد و درنتیجه گرفتگی لوله‌ها نیز تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.

عوامل مؤثر بر قیمت خرید لوله و اتصالات

سؤالی که باید در اینجا به آن پاسخ دهیم، آن است که خرید لوله و اتصالات تحت تأثیر چه عواملی است؟ اولین و مهم‌ترین فاکتور مؤثر در قیمت خرید لوله‌ و اتصالات، مواد اولیه‌ای است که تولید آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. در بخش‌‌های قبل به‌طور مختصر درباره مواد اولیه‌ای که در تولید لوله و اتصالات مورداستفاده قرار می‌گیرند، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم.

نوسانات قیمت مواد اولیه به‌طور مستقیم روی قیمت تمام‌شده لوله و اتصالات اثرگذار هستند. عامل مؤثر بعدی که حتماً لازم است به آن اشاره‌کنیم، هزینه حمل‌ونقل تجهیزات است. با توجه به اینکه این تجهیزات در استان‌های خاصی از کشور تولید می‌شوند، مسئله حمل‌ونقل آنها با توجه به میزان مسافتی که با سایر استان‌ها دارند، موجب اثرگذاری در قیمت تمام‌شده آنها می‌شود. موارد بعدی که می‌توان به آنها اشاره نمود عبارت‌اند از: قیمت جهانی مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا در بازار لوله و اتصالات و حتی قیمت ارز برای لوله و اتصالات وارداتی.

انواع برندهای لوله و اتصالات موجود در فروشگاه اینترنتی کشیشی

برترین برندهای داخلی و خارجی تولیدکننده لوله و اتصالات در صنعت ساختمانی را در بازرگانی کشیشی برای شما عزیزان گردآورده‌ایم و شما می‌توانید با مشاهده کاتالوگ و قیمت محصولات این برندهای مطرح و باکیفیت، نسبت به انتخاب تجهیزات موردنظر خود اقدام کنید.

برخی از برندهای مطرح لوله که در بازرگانی کشیشی در دسترس شما هستند عبارت‌اند از: آذین لوله سپاهان، نیوپایپ، سوپرپایپ، لوله گالوانیزه ساوه، فاراب، لوله‌سازی اهواز، سپنتا، پلیکا نسوز سمنان، پلیکا پلیمر گلپایگان، پلیکا داراکا.
همچنین برندهای مطرح اتصالات لوله‌ها که در بازرگانی کشیشی در دسترس شما عزیزان است، عبارت‌اند از: اتصالات برزیل، مک، ایران اتصال آسیا، بن کن، پلیکا تهران اتصال.

استعلام آنلاین قیمت خرید لوله و اتصالات در فروشگاه کشیشی

آنچه در این مقاله در خصوص خرید لوله و اتصالات مطالعه کردید، تلاش مختصری بود برای آشنایی شما عزیزان با این محصولات مهم و پرکاربرد در صنعت ساختمانی. سعی کنید قبل از خرید لوله و اتصالات، با کارشناسان و متخصصان تأسیسات مکانیکی حتماً مشورت کنید و متناسب با نیاز پروژه اقدام به تهیه لوله و اتصالات کنید. بازرگانی کشیشی تلاش کرده است تا با گردآوری باکیفیت‌ترین و مطرح‌ترین محصولات تولیدکنندگان لوله و اتصالات، کار شما عزیزان را برای تهیه این تجهیزات مهم آسان‌تر نماید.

همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحات مرتبط با لوله و اتصالات برندهای مختلف موجود در سایت بازرگانی کشیشی، از به‌روزترین قیمت تمام شده این تجهیزات اطلاع حاصل نمایید. درج قیمت به‌صورت آنلاین، با توجه به بازار پر نوسان در این روزها، کار چندان آسانی نیست اما رضایت خاطر شما بزرگواران به‌عنوان یک اصل اساسی برای مجموعه بازرگانی کشیشی به شمار می‌رود. توصیه پایانی ما به شما عزیزان آن است که از در خرید لوله و اتصالات نگران هزینه‌های پرداختی نباشید.

صحت عملکرد این تجهیزات برای داشتن یک ساختمان کارآمد بسیار مهم است. اگر می‌خواهید یک‌عمر با آسایش در ساختمان محل زندگی‌ سکونت داشته باشید، لازم است تا بهترین و باکیفیت‌ترین لوله‌ها و اتصالات را تهیه کنید. امیدوار هستیم تجربه عالی و منحصربه‌فردی از همکاری با بازرگانی کشیشی داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات