لوله آهنی گالوانیزه

احتمالاً شما هم تابه‌حال نام گالوانیزه کردن را شنیده باشید اما آیا می‌دانید این فرآیند به چه معناست؟ آیا می‌دانید که گالوانیزه کردن در چه مواردی به کار می‌رود و چه انواعی دارد؟ آیا می‌دانید که در کدام مشاغل و صنایع است که از فرآیند گالوانیزه کرده بهره مند می‌شوند؟

خب این سؤالات ممکن است به ذهن شما هم خطور کرده باشند. در این مقاله تصمیم داریم، توضیحات کاملی در مورد روند گالوانیزاسیون ارائه کنیم و به‌طور ویژه به لوله‌های آهنی گالوانیزه بپردازیم. در این مقاله با همراه باشید تا به خرید، انواع، قیمت و کاربرد لوله گالوانیزه اشاره‌کنیم.

لوله گالوانیزه چیست؟

خب قبل از  هر چیزی باید معنای گالوانیزه را بدانید. همان‌طور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که هر لوله‌ای باید داشته باشد، این است که مقاومت خوبی در برابر خوردگی و پوسیدگی داشته باشد. دقیقاً به همین خاطر است که از فرآیند گالوانیزاسیون برای مقاومت بیشتر لوله استفاده می‌کنند. در حقیقت لوله گالوانیزه، نوعی لوله است که برای مقاومت بیشتر در برابر خوردگی با استفاده از فلز روی پوشانده شده است.

دسته‌بندی لوله‌های گالوانیزه می‌تواند بسیار متنوع و مختلف باشد. به‌عنوان‌مثال لوله‌های گالوانیزه سرد و گرم وجود دارند.عموم مواقع با استفاده از دو انتهای رزوه دار، لوله گالوانیزه گرم تولید می‌شود، اما برخی مواقع هم ممکن است که لوله‌ی موردنظر بدون نخ تولید شود که به آن‌ها لوله گالوانیزه سرد یا لوله سفید هم می‌گویند.

بیشتر بخوانید : لوله و اتصالات و موارد استفاده از آن در ساختمان

اما به‌طورکلی اصلی‌ترین دسته‌بندی لوله‌های گالوانیزه به جنس آن‌ها برمی‌گردد: لوله فولادی گالوانیزه ولوله آهنی گالوانیزه!

انواع لوله گالوانیزه

همان‌طور که گفتیم لوله‌های گالوانیزه انواع و اقسام متفاوتی دارند.

لوله فولادی گالوانیزه: این نوع لوله‌ها، همان‌طور که از نامشآن‌هم مشخص است از جنس فولاد هستند با این تفاوت که نوع فولاد آن‌ها نرم است. برای ساخت این لوله فولادی گالوانیزه، در ابتدا نوعی ورق فولادی را با فشار زیاد از داخل قالب لوله عبور می‌دهند و سپس جوشکاری می‌کنند. اما مراحل ساخت آن‌هم چنان ادامه دارد. پس از انجام این روند، باید لوله‌ها را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی نیز مقاوم کرد. به‌این‌ترتیب آن‌ها را در یک وان آبکاری روی اندود می‌اندازند و گالوانیزه می‌کنند.

بیشتر مواقع از لوله فولادی گالوانیزه برای سیستم های تهویه استفاده می‌شود اما برخی مواقع هم در تخلیه فاضلاب لوازم بهداشتی نیز کاربرد دارند.

سایر مقالات
سیستم گرمایش از کف

البته باید بگوییم که مقاومت این نوع لوله‌ها در برابر مواد اسیدی کمتر از لوله آهنی گالوانیزه است. به‌طورکلی هر نوع اسیدی که برای چدن مضر است، برای لوله فولادی گالوانیزه نیز می‌تواند مخرب باشد.

بیشتر بخوانید : روش‌های جرم‌زدایی از انواع شیرآلات

لوله آهنی گالوانیزه: باید بدانید که جنس این نوع از لوله‌ها از آهن سفید نورد شده می‌باشد. درز آن‌ها نیز با استفاده از یک سری دستگاه‌های درز جوش، به هم متصل شده‌اند. بعد از انجام این کار، آن‌ها را در فلز روی می‌گذارند. شاید به همین دلیل باشد که نام آن‌ها را لوله‌های با درز هم گذاشته‌اند.

رنگ لوله آهنی گالوانیزه عموماً تیره و خاکستری است و در دو نوع سبک و متوسط عرضه می‌شوند. یکی از رایج‌ترین سایزهای لوله گالوانیزه فولادی و آهنی، شاخه‌های 6 متری است. دو سر آن‌ها نیز قطری 8 اینچی دارند.

 

اگر بخواهید این نوع لوله‌های گالوانیزه را از بازار تهیه کنید، باید به نمره آن‌ها اشاره‌کنید. قطر لوله‌های گالوانیزه معمولاً از قطر داخلی آن‌ها بزرگ‌تر و از قطر خارجی‌شان کوچک‌تر است.

لوله آهنی

کاربرد لوله گالوانیزه

همان‌طور که اشاره کردیم، یک لوله گالوانیزه آهنی یا فولادی می‌تواند کاربردها و مصارف زیادی داشته باشد. در حقیقت از زمانی که فرآیند گالوانیزاسیون برای مقاومت بیشتر لوله در برابر خوردگی به کار می‌رود، تحول عظیمی در این صنعت به وجود آمد. لوله‌های گالوانیزه می‌توانند در بخش‌های مختلف صنعت به کار بروند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم:

انتقال آب و گاز موجود در گلخانه‌ها: یکی از اصلی‌ترین کاربردهایی که یک لوله آهنی گالوانیزه دارد، این است که می‌تواند به‌خوبی آب و گاز را انتقال دهد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد لوله‌های آهنی (مانند مقاومت در برابر خوردگی و اسیدهای مختلف) باعث شده است که یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای گلخانه‌های مختلف باشد.

تخلیه فاضلاب لوازم بهداشتی کوچک: فاضلاب‌ها همواره پر از اسیدها و بازها مختلف هستند که می‌توانند آسیب زیادی به لوله وارد کنند. به همین خاطر است که باید به سراغ گزینه‌هایی رفت که مقاومت خوبی در برابر این‌گونه مواد داشته باشند. هم‌چنین قیمت به‌صرفه‌ی لوله‌های آهنی گالوانیزه باعث شده است که در میان مصرف‌کنندگان محبوبیت زیادی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : شیرآلات شودر

سایر مقالات
آشنایی با لوله سفید شاخه‌ای و کاربردهای آن‌ها

استفاده در لوازم بهداشتی: کاربردهای زیادی در لوازم بهداشتی دارند. مقاومت و دوام آن‌ها باعث شده تا همیشه انتخاب اول باقی بمانند.

استفاده در تهویه هوا: همان‌طور که گفتیم لوله‌های آهنی گالوانیزه مقاومت بیشتری نسبت به لوله‌های فولادی گالوانیزه دارند. به همین خاطر است که موارد استفاده آن‌ها بیشتر است اما در این مورد به‌خصوص، عموم مواقع از لوله فولادی گالوانیزه برای استفاده در تهویه هوا استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از لوله‌های آهنی گالوانیزه

طبیعتاً اصلی‌ترین مزیت آن‌ها این است که مقاومت خوبی در برابر زنگ‌زدگی و اسید زدگی نشان می‌دهند. اما این تنها مزیت خوب آن‌ها نیست. در ادامه تصمیم داریم به برخی از مهم‌ترین مزایای لوله آهنی و فولادی گالوانیزه اشاره‌کنیم. با ما همراه باشید:

نصب ساده و راحت: یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های لوله‌های آهنی گالوانیزه این است که نصب ساده و راحتی دارند و نیازی به دستگاه جوش، برای جوش دادن آن‌ها به یکدیگر نیست. کافی است درزهایی که در دو سر این لوله‌ها وجود دارند را درجاهای مناسبی تعبیه کنید.

بیشتر بخوانید : شیر پیسوار و کاربرد آن

تعویض ساده و راحت: درصورتی‌که هرگونه مشکلی برای این‌گونه لوله‌ها به وجود آمد، می‌تواند به‌سادگی آن‌ها را تعویض کنید و نیازی به تحمل دردسرهای اضافه نیست.

طول عمر بالا: از دیگر مزیت‌های فوق‌العاده‌ی لوله آهنی گالوانیزه این است که طول عمر خوبی دارند. حتی گاهی دیده‌شده است که لوله‌های آهنی گالوانیزه بیش از 50 سال عمر کرده‌اند. این مزیت به خاطر استحکام زیاد و مقاومت آن‌ها می بادش.

قطر مناسبی دارند: این لوله‌ها عموماً در قطرهای مختلفی عرضه می‌شوند و همین مسئله دست شمارا برای انتخاب یکی از سایزهای رایج باز می‌گذارد.

تنوع محصول بالایی دارند: برندها و مارک های زیادی در این عرصه مشغول فعالیت هستند و دقیقاً به همین خاطر است که تنوع بالایی در محصولات گالوانیزه وجود دارد. شما می‌توانید بسته به نیاز خود یکی از محصولات را خریداری کنید.

ساختار یکپارچه‌ای دارند: دقیقاً همین مسئله باعث شده است تا مقاومت لوله‌های گالوانیزه در برابر خوردگی بسیار بالا باشد و علاوه بر این، نصب آن‌ها را نیز ساده‌تر کرده است.

لوله آهنی

معایب لوله‌های گالوانیزه

گرچه لوله‌های گالوانیزه مزایای فراوانی دارند اما به‌هیچ‌وجه نباید از معایب آن‌ها نیز به‌سادگی عبور کرد. در ادامه تصمیم داریم به برخی از مهم‌ترین معایب لوله‌های آهنی و فولادی گالوانیزه اشاره‌کنیم. با ما همراه باشید.

سایر مقالات
لوله مانیسمان

اولین و مهم‌ترین عیب لوله‌های گالوانیزه این است که در برابر اسیدهایی که خورنده‌ی فلز روی هستند مقاومت زیادی ندارند. بنابراین مقاومت آن‌ها تنها در برابر اسیدهایی است که تأثیری روی فلز روی ( که طی فرآیند گالوانیزاسیون به لوله‌ها اضافه‌شده است) ندارند. بنابراین درصورتی‌که در معرض این‌گونه اسیدها قرار بگیرد، احتمال خرابی لوله نیز بالا می‌رود.

قاب جوشکاری نیستند: این نکته بسیار حائز اهمیت است. باید بدانید که فلز روی قابل جوشکاری نیست و درصورتی‌که دچار سوختگی شود، نوعی سم خطرناک متصاعد می‌کند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در حقیقت به‌محض سوختن، نوعی دوده سفید تولید می‌کند که تنفس آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث بروز مشکلات ریوی گردد. بنابراین نمی‌توان این‌گونه لوله‌ها را با استفاده از جوشکاری به هم متصل کرد.

بیشتر بخوانید : خرید لوله و اتصالات ساختمانی

لوله‌های فولادی مقاومت کمتری نسبت به لوله‌های آهنی از خود نشان می‌دهند اما لوله‌های آهنی گالوانیزه سنگین‌تر هستند و درنتیجه نصب آن‌ها دشوارتر است.

قیمت لوله گالوانیزه

اما سؤال اصلی: قیمت لوله آهنی گالوانیزه چقدر است؟ چه فاکتورهایی در قیمت آن دخیلی هستند. در ابتدا می‌خواهیم به برخی از فاکتورهای مؤثر در قیمت لوله گالوانیزه اشاره‌کنیم و سپس به سراغ قیمت محصولات متنوع آن خواهیم رفت:

قیمت لوله خام: همان‌طور که می‌دانید قیمت لوله خام می‌تواند متنوع و مختلف باشد. برای ساخت لوله گالوانیزه در ابتدا باید لوله خام را تهیه کرد. قیمت این‌گونه ها بسته به کارخانه سازنده و برند موردنظر ممکن است متنوع و مختلف باشد. به همین خاطر نمی‌توان قیمت مشخصی روی لوله خام گذاشت. علاوه بر این کیفیت لوله‌های خام نیز متنوع است و با توجه به همین تنوع ممکن است قیمت نیز متفاوت باشد.

قیمت روی مورداستفاده: همان‌طور که گفتیم برای گالوانیزه کردن لوله، نیازمند فلز روی هستید تا لوله‌ها را در آن آبکاری کنید. اما قیمت فلز روی چقدر است؟ میزان خلوص فلز روی موردنظر چقدر است؟ آیا ناخالصی دارد یا نه؟ پاسخ تمام این سؤالات مشخص می‌کند که برای فلز روی مورد باید چقدر پرداخت کنید و درنتیجه قیمت لوله گالوانیزه چقدر خواهد بود.

هزینه‌های کارگاه ساخت لوله گالوانیزه: خب طبیعی است که این مسئله نیز در تعیین قیمت لوله مؤثر است. ممکن است برخی از کارگاه‌های تولید لوله گالوانیزه ایمنی بیشتری را برای کارکنان خود فراهم می‌کنند و به این صورت، هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند. به‌این‌ترتیب ناچار خواهند بود که قیمت لوله را افزایش دهند یا این‌که برای ساخت لوله‌های گالوانیزه آهنی از تجهیزات بهتری استفاده کنند که طبیعتاً می‌تواند بر قیمت مؤثر باشد.

سایر مقالات
روش‌های جرم‌زدایی از انواع شیرآلات

بیشتر بخوانید : خرید پوش فیت

شکل خرید لوله گالوانیزه: باید بدانید که لوله‌های آهنی گالوانیزه به دو صورت شاخه‌ای و وزنی عرضه می‌شوند. این شاخه‌ها عموماً طولی به‌اندازه‌ی 6 متر دارند اما ممکن است در متراژهای مختلف دیگری نیز عرضه شوند. گاهی مواقع هم معیار قیمت لوله گالوانیزه، وزن لوله خواهد بود. باید دقت داشته باشید که برای هر نوع پروژه‌ای که دارید، یکی از این شیوه‌های خرید مناسب خواهد بود. توصیه‌ی ما این است که در چنین مواقعی با کارشناسان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : خرید شیرآلات

به‌این‌ترتیب باید بگوییم که قیمت لوله گالوانیزه به تمام مواردی که در بالا گفتیم بستگی دارد. هم‌چنین کاربردی که از این لوله توقع دارید نیز ممکن است در قیمت مؤثر باشد. گاهی مواقع قیمت لوله گالوانیزه برای لوازم بهداشتی باقیمت لوله برای انتقال آب و گاز گلخانه‌ای متفاوت است. بنابراین بهتر است تمام این نکات را در ابتدا در نظر داشته باشید.

خرید لوله آهنی گالوانیزه

خرید لوله گالوانیزه می‌تواند به شکل‌ها و طرق مختلفی انجام بگیرد.

خوشبختانه در حال حاضر وب‌سایت‌های زیادی هستند که به‌طور آنلاین اقدام به فروش لوله آهنی گالوانیزه می‌کنند. در خرید آنلاین لوله گالوانیزه، می‌توانید تمام مشخصات، متراژ، نوع و قیمت لوله را مشاهده کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید ایده‌ای کلی در مورد خرید خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید : خرید لوله پلیکا

فروشگاه‌های زیادی هم هستند که جنس را به‌صورت حضوری به شما عرضه خواهند کرد. بازار آهن ولوله می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی برای شروع باشد.

درنهایت باید بگوییم که برای خرید لوله آهنی گالوانیزه عجله نکنید و قبل از هر چیزی، نیاز خود را بسنجید و بر اساس آن خرید خود را انجام دهید.

وب‌سایت کشیشی، آماده است تا به تمام سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهد. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخ‌گویی به سؤالات شما می‌باشند.

بیشتر بخوانید : خرید لوله آهنی

درنهایت امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد و استفاده‌ی کافی از آن برده باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات